Bali en de Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu Bali en de Gili's - Reisverslag uit Gili Trawangan, Indonesië van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu

Bali en de Gili's

Blijf op de hoogte en volg Sigrid en Cornelis

01 Oktober 2012 | Indonesië, Gili Trawangan

Hello again!

Bedankt voor al jullie reacties, super leuk om te lezen! Inmiddels zijn er alweer meer dan twee weken verstreken, waarin wij genoeg hebben gedaan, gezien en meegemaakt, dus hoog tijd voor een nieuw verslag:)

Waar waren we gebleven? Lovina, Bali.. Vanuit Lovina hebben we de taxi genomen naar Ubud. Tussen Ubud en Lovina zit een wereld van verschil. Waar wij Lovina al toeristisch vonden (of in ieder geval de prijzen dan), is Ubud nog veel meer op toeristen ingespeeld. Bij een willekeurig restaurant kost een doorsnee gerecht al snel 60.000 rp en no way dat wij 5 hele euro's voor een menu gaan betalen;) Gelukkig zijn er, als je goed zoekt, ook wel wat goedkopere restaurants en hotels vinden. Wij troffen meteen toen we in Ubud arriveerden ene Ketut (wat overigens een van de vier namen is op Bali, heeft met het kastensysteem te maken) die wel een goedkope slaapplaats voor ons wist. En inderdaad: een hele mooie nette kamer, met warm water wel te verstaan, voor maar 120.000 rp incl. ontbijt. Niet gek voor in Ubud. Behalve prijzig is het in Ubud ook erg gezellig doordat er zoveel toeristen zijn. De eerste dag in Ubud hebben we het centrum met haar vele winkeltjes bekeken en zijn we naar Monkey forest (bevindt zich ook midden in Ubud) geweest. We hadden gehoord dat dit niet veel voorstelde, maar wij vonden het wel erg leuk. Het is een kleine jungle met allemaal aapjes, die heel brutaal zijn als het op bananen aankomt. Cornelis wilde een aapje een banaan voeren, maar voordat hij zover was had een andere aap de banaan al uit zijn handen gegrist. Ze springen zo bij je op en klimmen in je kleren. Het is ons nu dus wel duidelijk waar de uitdrukking 'brutale aap' vandaan komt! Savonds hebben we ons eigen feestje gebouwd bij het hostel van Ann en Elke, erg gezellig! De tweede dag in Ubud hebbenn we scooterjes gehuurd, waarmee de ongeving wilden gaan verkennen. Eerst naar de elephant cave gereden. Wij dachten "elephant.. we gaan vast olifanten zien..". Na een halfuur nog geen olifant te hebben gezien toch maar een vragen: "you mean 'real' elephant..?. Ooooooh 'elephant CAVE'.. hmm.. Het was dus een soort van tempelcomplex midden in de jungle met een grot in de vorm van een olifant;) Het plan was om meer tempels te gaan bekijken maar na eentje hadden we het eigenlijk al wel gehad ivm de hitte. Plan gewijzigd en naar de zee gereden. Dit ging erg goed en dat zonder kaart, maar de terugweg liet Sigrid haar richtingsgevoel ons toch wat in de steek (dat van Cornelis hebben we uberhaupt nog nooit wat aan gehad:p). Na uren te hebben rondgereden hebben we Ubud uiteindelijk toch weer gevonden gelukkig!

Maandag 17 september zijn we om 7 uur sochtends begonnen aan onze reis richting Gili Trawangan. We hadden er voor gekozen met de slowboat te gaan in plaats van met de fast boat, hetgeen de meeste mensen doen. Ons was verteld dat die slowboat er ongeveer zes uren over zou doen, dus te doen, dachten wij. Na een uur in een busje te hebben gezeten naar Padangbai, een uur te hebben gewacht en toen vijf uren op de boot te hebben gezeten arriveerden we in Lembar, Lombok. Iedereen ging van de boot af, dus toch maar even vragen. Bleek er helemaal geen rechtstreekse slowboat naar de Gili's te bestaan. Beetje jammer. We moesten nog 2 uren in een busje zitten, weer wachten en daarna nog een halfuur met de boot naar Gili Trawangan. Al met al een dikke 10 uren onderweg geweest. Maar we waren er en het eiland maakte veel goed: zon, helderblauwe zee, witte stranden en gezelligheid. Oftwel: paradise on earth! Hier zijn we dan ook een week gebleven:) Gili Trawangan is de grootste van de drie eilanden ten noordwesten van Lombok, genaamd de Gili's. Dit eiland staat bekend om haar vele uitgaansmogelijkheden. Op de andere eilandjes is het een stuk rustiger en zijn ook veel minder toeristen. Op de Gili's vindt je geen gemotoriseerd vervoer. Alles gaat te voet, te fiets op met, jawel.. paard en wagen. Te fiets hebben wij geprobeerd een rondje om het eiland te fietsen, maar ook dat ging nog niet heel gemakkelijk doordat de meeste wegen van zand zijn. Ook heerst er grote tegenstelling op het eiland tussen de super-de-luxe resorts direct aan het strand (waar het prima mogelijk is 250 euro per nacht te betalen) en de homestays een straatje daarachter, waar de locals ook wonen (wij betaalden slechts 100.000 rupiah per nacht voor 2 personen, incl ontbijt, wat neerkomt op zo'n 8 euro!).
De dinsdag zijn we meteen begonnen aan de vierdaagse SSI Open Water Dive course. De eerste twee dagen bestond uit theorie en zwembad, dag drie en vier hebben we beide twee duiken gemaakt. Echt een super vette ervaring! Het water is hier heel helder, dus we konden heel veel vissen zien en reuzeschildpadden. Helaas geen haai gezien. We moeten dus nog maar eens herkansen.. Thailand misschien?:) De eerste vier dagen op het eiland waren volledig gevuld met het duiken, op de avonden na. Savonds zijn we een aantal keren naar een van de barretjes geweest, waar een erg gezellige sfeer hangt! En de laatste avond hebben we, samen met onze dive-buddy's Oliver en Janina uit Duitsland (met hen hebben we samen de divecourse gedaan), instructors en nog een aantal mensen van Manta Dive het behalen van ons duikcertificaat tot in de vroege uurtjes gevierd:) Na vier drukke en gevulde dagen hebben we de zaterdag en zondag lekker uitgeslapen en gerelaxed in een van de hutjes op het strand. Heerlijk!

Maandag 24 september hebben we de oversteek gemaakt naar Gili Meno, de rustigste van de drie Gili's. Aan de kant van de "haven" (voor zover je dit een haven kunt noemen, de boten worden namelijk gewoon op het strand geparkeerd) zijn nog wel een aantal homestay's/bungalowparken te vinden, maar de andere kant van het eiland is totaal uitgestorven. We hebben het hele eiland rondgelopen (duurt ongeveer anderhalf uur) en we zijn misschien drie mensen tegengekomen. Ook hier hebben we een heerlijk relaxte dag gehad: wat op het strand liggen, boek lezen, stukje lopen, weer even op het strand liggen.. niks mis mee!;) Het strand is hier prachtig mooi: parelwitte stranden, zoals in de boekjes.

Dinsdag 25 september zijn we weer teruggegaan naar Bali. Dit keer naar het toeristische oord Kuta. De reis heeft een dikke 11 uren geduurd, maar daar waren we deze keer, in tegenstelling tot de heenreis, op voorbereid. In Kuta vindt je nog veel meer toeristen dan in Ubud en Gili Trawangan. Vooral heel veel Australiers. Dit merk je dan ook in de prijzen. Je moet zelfs (veel) betalen voor een strandbedje op het strand, hetgeen tot nu toe steeds gratis was voor ons (op de Gili's hadden we zelfs een complete hut of tweepersoonsbed tot onze beschikking). Gelukkig wel een goedkoop, maar fijn, hotel/hostel gevonden (met zwembad!) en restaurantje gevonden. Op het strand willen ze je vanalles aansmeren. Echt dingen waarvan je denkt 'wat moet ik daarmee'? En om de 5 minuten staat er wel iemand bij je handdoek 'massage, massage?' NO! 'maybe later, later??' NO!! In Kuta kun je savonds erg leuk uitgaan. We zijn twee avonden naar de Sky Garden Lounge Bar geweest. Dit is een club met heel veel verschillende (muziek)gedeelten op meerdere verdiepingen, met bovenop een groot dakterras met bar en leuke muziek.

Donderdag 27 september zijn we van Bali naar Bangkok gevlogen. Hier zijn we dus alweer een paar dagen, maar hierover zullen we een andere keer meer vertellen! De eerste maand van ons Azie-avontuur zit er alweer op. We hebben het echt super naar ons zin, al heel veel mooi dingen gezien en leuke mensen ontmoet, en zijn beniewd wat Thailand, Laos en Cambodja ons gaan brengen!!

• 01 Oktober 2012 - 07:16

Karin:

Leuk om weer een verslag van jullie te lezen, wat een avonturen en ik lees dat jullie genieten.......ik zou zeggen......geniet lekker verder en hou ons zo nu en dan op de hoogte......dan genieten wij een klein beetje mee. Veel plezier ...gr Karin

• 01 Oktober 2012 - 08:59

Jacob En Elizabeth:

Fantastisch verhaal weer!! Wat een belevenissen en dan
    NOG 2! maanden te gaan! Wat een leventje zo!
    Maar we gunnen het jullie van harte hoor;)
    Geniet dr van en we contacte! Kroeper van us 2en, hopelyk snel van us 3en;)

• 01 Oktober 2012 - 10:46

Wizzy:

Lieve Sigrid en Cornelis,

Wat klinkt het allemaal heeeeerlijk! Leuk dat je toch bent gaan duiken Sieg, hopelijk heb je geen last van je oren gehad. Maar anders is het dat vast en zeker waard. Want het klinkt echt super mooi allemaal. Volgens mij zitten jullie echt in een droomwereld en komen jullie straks helemaal niet meer terug! (Maar dat sta ik natuurlijk niet toe) Lekker genieten nog. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen over Bangkok. Dus laat maar snel weten hoe het daar is :)

Dikke zoenen Wizzy

• 01 Oktober 2012 - 11:41

Jilda:

Lieve Sigrid en Cornelis,

Ohhhhhh wat fantastisch en wat genieten jullie heerlijk! Wat beleven jullie allemaal leuke dingen.
    Wij zeggen hier geniet, geniet, geniet!! Jullie eerste maand zit er alweer op!
    En we zijn heel erg benieuwd naar jullie volgende verhalen.

Dikke Tût Gerard & Jilda

• 01 Oktober 2012 - 18:01

Klasina:

Eindelijk wer een verslagje! Hie al es tocht, wut hast wer tied.
    Mar ha al wol leasen, jim ha et fjisten te drok/mooi deare om sa vaak wat te skrieuwen.
    Top dat jim te doeken west ha :)
    Leuke foto's ek wer bie et verslag.
    Geniet er nog mar lekker van!
    Dikke tût !!

• 01 Oktober 2012 - 18:07

Gea:

Zo wat een belevenissen daar! Toffe foto's en mooi hoe jullie alles beschrijven, leuk om te lezen!
    Lekker genieten nog de komende maanden! XG

• 01 Oktober 2012 - 18:27

Maurice:

Dit ziet er allemaal weer prima uit. En dan hebben jullie nog 2 maanden te gaan.... Super.
    Ik ben benieuwd wat jullie van Chiang Mai vinden. Ik heb hier nog een kennis wonen.
    Mocht je wat meer info willen, dan hoor ik het wel en stuur ik z'n nummer

Genieten!

• 01 Oktober 2012 - 18:37

Marja:

Lieve Cornelis en Sigrid,

Wat weer een fantastisch verhaal.
    Jullie komen toch wel bij ons terug? Geniet ervan en pas goed op elkaar.

Liefs het thuisfront.

• 01 Oktober 2012 - 18:41

Geert En Jikje:

lieve Sigrid en Cornelis

We zaten al te wachten op jullie verslag. Super wat een ervaring. Toch al een maand voorbij.
    Gaat snel allemaal dus geniet er van en dat doen jullie zeker. Wij genieten van jullie
    verhaal.

LiefsGeert en Jikje

• 02 Oktober 2012 - 13:42

Rita:

Hey Cornelis en Sigrid,

Prachtige verhalen.
    Zo te lezen genieten jullie volop. Ik geniet in ieder geval van jullie verslag.
    Veel plezier,

groet Rita (WF)

• 03 Oktober 2012 - 14:06

Tamara:

Hee!

Wat een leuk verslag weer!:D Super leuk om te lezen wat jullie allemaal meemaken! Blijf lekker genieten en ik ben heel erg benieuwd naar de rest van jullie verhalen!

Dikke tut Tamara

• 04 Oktober 2012 - 18:47

Arne & Antje:

Hey Avonturiers!!
    Fijn weer wat te lezen van jullie BELEVENISSEN :-)
    Via je heit en mem (Ties en Cobi) laten we ons zo nu en dan ook even bijpraten want we houden jullie graag een beetje in de gaten zo ver weg ;-))
    Zo te lezen hebben jullie het super naar de zin; mooi zo!!!
    Pas goed op elkaar, we kijken uit naar het volgende reisverslag!!!

Liefs A&A

• 04 Oktober 2012 - 19:05

Cor:

Hé c en s
    Jullie kunnen altijd nog de kost verdienen met het maken van reisverslagen
    Geweldig. Blijf genieten.
    Cor en Jannette

• 10 Oktober 2012 - 08:15

Johanna En Hugo:

Hee cornelis en sigrid,

Dit verslag hadden we even gemist. Maar het klinkt weer goed allemaal zeg. Echt super leuk om jullie verhalen te lezen, vanuit damwoude ;).

Geniet ervan!

Groetjes ons