Sabaidee Sven, Beer Lao en Noodlesoup - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu Sabaidee Sven, Beer Lao en Noodlesoup - Reisverslag uit Don Det Tok, Laos van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu

Sabaidee Sven, Beer Lao en Noodlesoup

Blijf op de hoogte en volg Sigrid en Cornelis

31 Oktober 2012 | Laos, Don Det Tok

Hallo allemaal!
Eindelijk weer een berichtje van ons. Inmiddels vanuit Don Det, een eilandje in de mekong, in het zuiden van Laos. Excuses dat we zo lang niet van ons hebben laten horen. Nadat al 2x een gedeelte van het verslag verloren is gegaan door de gebrekkige internetconnectie en we ook meerder periodes geen internet hebben gehad, sluit ik (Sigrid) me nu op in dit internetcafe totdat ik het verslag geplaatst heb. Cornelis zit ergens met een boekje en een drankje te genieten..
Waar waren we gebleven.. Chiang Rai, woensdag 10 oktober. Op het eind van de middag kwamen we hier aan. In Chiang Rai is het erg rustig aangezien het hoogseizoen nog niet is begonnen. De enige drukte en gezelligheid bevindt zich op de nightbazaar, waar wij dus ook maar eens een kijkje hebben genomen. De nightbazaar bestaat uit allerlei kraampjes waar ze echt alles verkopen en in midden twee pleinen waar je heerlijk kunt eten onder het genot van (Thaise) livemuziek. Het eten is hier echt enorm goedkoop, we hadden beide een bord vol heerlijk eten voor in totaal 80 baht (40 baht = 1 euro)! Toen we langs het andere plein liepen bleek daar een dansoptreden van ladyboys te zijn. Deze ladyboys zijn hier in Thailand, en bijna overal in Zuid Oost-Azie blijkt, algemeen geaccepteerd. Nog steeds verbazen wij ons hierover!
De volgende dag hebben we, na een heerlijke pad thai (HET eten hier) voor 25 baht pp (ja, het wordt steeds goedkoper!) als ontbijt, een scootertje gehuurd en zijn we naar de White Temple gereden. Wij dachten dat we de (Boedhistisch) tempels hier in Laos wel hadden gezien met hun goud, goud en nog eens goud, en waren er eerlijk gezegd ook wel een beetje klaar mee. Maar de White Temple is totaaaaal anders. De naam zegt het al: deze tempel is dus wit in plaats van goud. Om de reinheid van Buddha te benadrukken. Om de tempel te bereiken moet je eerst over een brug die gebouwd is over de ‘put van de hel’. Beneden in de put bevinden zich vele mensenarmen die angstvallig uit de grond omhoog gestoken worden. In de tempel zelf bevindt Buddha zich aan de ene kant (het goede) en op de wand ertegenover zijn schilderingen gemaak van 'al het kwade'. Op deze wand bevinden zich onder andere afbeeldingen van Michael Jackson en de Twin Tower on fire. Erg interessant! Hierna zijn we doorgereden naar the Golden Triangle, het drielandenpunt van Thailand, Laos en Birma. Niet veel bijzonders vonden wij. Savonds hebben we weer heerlijk en goedkoop gegeten op de nightbazaar. Een hele vis vis (gefrituurd) gedeeeld, mmm!
De volgende dag, vrijdag 12 oktober, ging de wekker al om 5 uur. De bedoeling was dat we om 6 uur de bus naar Chiang Kong te nemen, om daar dan de oversteek naar Huay Xai (Laos) te maken en hopelijk nog de boot naar Luang Prabang (die 1x per dag gaat) te kunnen halen. "Het zou toch echt wel balen zijn als we die boot missen en we ook uit hadden kunnen slapen he?!" We zijn ons bed weer ingedoken en hebben lekker uitgeslapen tot 11 uur. Heeeeeerlijk dat dat kan, het leven van een backpacker!!:D Om 12 uur alsnog de bus naar Chiang Kong genomen. Daar aangekomen op de boot de rivier overgestoken naar Laos. Deze boottocht duurde letterlijk 3 minuten. Toen nog even wat papieren ingevuld en tadaa de visa waren ook binnen. Welcome to Lao! Nog nooit zo makkelijk een grens overgestoken. In Huay Xai waren de mensen niet aardig, misschien omdat het een grens dorpje is? In ieder geval geen voorbode voor de rest van Laos, zo weten we nu.
De volgende dag moesten we om half 10 klaarstaan, waarna we naar de opstapplaats voor de boot naar Luang Prabang zouden worden gebracht. En inderdaad, hier werden we heen gebracht, maar de boot vertrok pas 2 uren later. Maar natuurlijk mochten we de tijd wel doorbrengen bij een restaurantje/winkeltje van vrienden.. Toevallig;) Gelukkig waren we hier inmiddels al wel wat aan gewend en wonden we ons er niet zo over op. En ons geluk was wel dat we nu een mooi plekje op de boot uit konden kiezen, want toen iedereen op de boot was bleek er lang niet genoeg plek voor iedereen te zijn. Chaos! De bootreis zelf was heel relaxed en door prachtige natuur. Wat is Laos mooi zeg, nu al! Ook erg leuk om te zien hoe de mensen en dieren hier leven langs de Mekong river. Vrouwen wassen zichzelf en hun kleren hier, kinderen spelen in de rivier, dieren komen vanuit de jungle om hier te drinken.. We meerden wel gauw eens om nieuw koud bier te halen of om de locals of hun bagage op te pikken of af te zetten. Al met al genoeg te zien onderweg! Tegen zessen arriveerden we in Pak Beng, waar we nacht door gingen brengen. Het hele dorpje was uitgerukt om ons naar hun guesthouses en restaurantjes te lokken, want die ene boot per dag met toeristen is volgensmij de inkomstenbron van het gehele dorpje. Tijdens het eten kregen we gratis Lao lao whiskey. Smerig!!!! Later hebben we dit nog wel vaker gekregen. De Lao-people vinden het erg grappig dat wij toeristen hier niet tegen kunnen:p Na het eten nog wat drankjes gedaan in de Hive bar, the only bar in town. Daar kwam dus iedereen, de locals en de toeristen. Erg gezellig! Aangezien wijn hier niet te betalen is, heeft Sigrid tijdens deze reis een alternatief gevonden: Spy (whine cooler). Dit verkochten ze niet in de Hive bar, maar de barvrouw is het speciaal voor Sigrid ergens gaan halen. Dat is nog eens service!
De volgende dag ging de boot om 9 uur weer verder. Onderweg opnieuw prachtige dingen gezien. Maar toen we tegen zessen eindelijk in Luang Prabang arriveerden waren we blij dat we er waren! Luang Prabang is een prachtig stadje, erg sfeervol. Het staat niet voor niets op de Unesco werelderfgoed lijst. In de tempels in Luang Prabang wonen en studeren erg veel monks (monniken), met hun oranje gewaden en kale hoofden. Zij mogen niet werken en leven van aalmoezen. Elke dag om 6 uur sochtends gaan zij in een stoet door de straten om de aalmoezen te verzamelen. Wij waren natuurlijk te lui om zo vroeg op te staan, maar het moet een bijzonder gezicht zijn. Wij kozen ervoor iets langer te slapen. Daarna ontbeten op straat: noodlesoup - een heerlijke soep met niet alleen noodles, maar ook vele soorten groente in vlees erin. En het is typisch Laos. In veel straatrestaurantjes is dit zelfs het enige wat je kunt bestellen. Dit was dus niet de laatste keer dat we dit hebben gegeten. Vervolgens hebben we de stad per fiets verkend. Hetgeen zeer vermoeiend was door de enorme hitte en het feit dat de stad niet bepaald vlak is. Savonds tijdens het eten kwamen er twee schattige kleine meisjes bij ons tafeltje staan (later bleek dat ze 11 waren, maar ze zagen er niet ouder uit dan 8). Of we wat van hun wilden kopen.. Ze spraken verbazigwekkend goed Engels en waren al net zo goed in onderhandelen:P We hebben een armbandje en een sleutelhanger gekocht voor 30.000 kip (10.000 kip = 1 euro). Ze had alleen maar 10.000 terug van 50.000, zei ze.. Maar toen Cornelis zei dat hij dan wel bij het restaurant ging wisselen had ze ineens wel 20.000. Smiecht! Savonds hebben we een film gekeken bij een boekenwinkeltje waar ze elke avond een film draaien. Heerlijk relaxt, met een theetje en een biertje erbij. Na de film had Cornelis een gemiste oproep van Jacob. Eindelijk! Toen hij terugbelde hoorden we het geweldige nieuws: we zijn oom een tante geworden van kleine Sven. Trots!!!! Alles gaat goed met hem en ook met Elizabeth, super! Hier hebben we natuurlijk een drankje op gedronken:)

En toen viel de stroom uit op het eiland..

Ben je op alles voorbereidt, blog extra opgeslagen in wordpad en hotmail, maar ook dat is weg als de computer uitvalt..

Tot zover dus maar. Vandaag voegen we nog een paar foto's en toe en als het lukt proberen we een dezer dagen het reisverslag af te maken! Nu eerst lekker film kijken:)

Liefs vanuit Don Det!

• 31 Oktober 2012 - 08:39

Wim & Aukje:

Prachtig verslag weer hoor. Blijf lekker genieten!