West-Java - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu West-Java - Reisverslag uit Pangandaran, Indonesië van Sigrid en Cornelis - WaarBenJij.nu

West-Java

Blijf op de hoogte en volg Sigrid en Cornelis

06 September 2012 | Indonesië, Pangandaran

Maandag begon dan onze driedaagse "supertrip", als we onze guide Adang mocht geloven. Wij waren erg benieuwd. Om 9 uur vertrokken we: wij, Adang en onze chauffeur. Omdat er verder geen toeristen meegingen hadden we enorm veel ruimte in de minibus, ideaal! Onderweg zijn we bij een familie geweest die Wajongpoppen maakt, hebben we zo ongeveer alle vruchten die we kennen aan de bomen zien hangen (en nog veel meer, zoals koffiebonen, rode pepers, katoen..). Uiteindelijk kwamen we uit in een heel klein dorpje bij een bamboe huis. Hier zouden we de nacht door gaan brengen. Gelijk was iedereen in de weer om het ons naar de zin te maken. Wij waren "the king and the queen" en mochten ons nergens mee bemoeien. Na een heerlijke lunch zijn we begonnen aan een klim, door de rijstvelden, naar een waterval. Wauw, wat een prachtig landschap hebben ze hier toch! Aangekomen blij de waterval (wat een hele klim was), bleek dat de kinderen van het dorp ons gevolgd waren. Adang vertelde ons dat de locals daar normaal bijna nooit komen, omdat ze geloven dat daar geesten zijn oid, maar nu wij daar ook heen gingen vertrouwden ze het wel denk ik. Het zijn hele schattige kindertjes, die de hele tijd om ons heen hingen en giechelden, maar wanneer we ze wat vroegen waren ze ineens heel verlegen:p Savonds hebben we heerlijk Indonesisch gegeten, op een kleedje op de grond en onze handen, zoals het hier hoort.
Dinsdag zijn we vroeg vertrokken en zijn we in totaal 10 uren onderweg geweest. Onderweg hebben we oa theeplantages gezien en werd weer vaak gezwaaid en geroepen naar ons door Indonesiche kinderen. Toen we een tijdje stilstonden voor een school kwam zelfs de hele school naar het hek om naar ons te zwaaien. Duidelijk is dat ze hier niet vaak blanken zien (vooral omdat we op wat minder-toeristische plaatsen zijn geweest). Onze reis eindigde voor die dag in Garut. In een hostel met een bad met heet water afkomstig van de hotsprings, waar dit dorpje om bekend staat. Hier zijn we erg luxe uit eten geweest, en het was opnieuw heerlijk!
Woensdag zijn we al om 4 uur sochtends vertrokken (zelfs voor de eerste gebedsoproep, daar zijn we dus niet wakker van geworden, dat scheelt dan weer!). Om uur waren we boven op de berg, na een weg vol met gaten. Het is een wonder dat de minibus nog heel is. We zijn onze weg te voet vervolgd, samen met een gids. We waren net op tijd om de zon op te zien komen: in 1 woord FANTASTISCH. Daarna zijn we onze weg vervolgd naar de krater, die nog steeds actief is. Erg bijzonder om tussen het rook/stoom te staan dat hier uitkomt. En vooral erg bijzonder om hier met z'n tween + gids te zijn, zonder andere toeristen (bij Bromo zal dit wel anders zijn!). De laatste uitbarsting was in 2002. Je kan precies zien waar het lava langs is gestroomd, want hier groeit helemaal niks. Daarna zijn we nog naar het Krater Lake geweest. Om 8 uur stond er beneden een ontbijt voor ons klaar. Vervolgens zijn we onze weg vervolgd richting Pangandaran. Onderweg weer veel mooie dingen gezien. Deze trip was het geld zeker waard. Anders hadden we nooit al deze prachtige dingen gezien!!!
Aangekomen in Pangadaran viel dit ons een beetje tegen. We hadden gedacht hier veel backpackers tegen te komen en we hadden een mooi strand verwacht. In plaats hiervan zagen we vooral veel troep, veel moslims (die wel in de zee gaan, maar dan met al hun kleren aan) en vooral geen enkele blanke. Jammer. Na een paar dagen alleen maar locals waren we er wel weer even aan toe om ervaringen te delen ed met westerlingen. Later bleek dat we een klein stukje van het strand over hadden geslagen, dat hier nou juist de backpackers zaten, en dat het er hier ook allemaal nog wel gezellig uit zag. Een meevaller dus. We hebben heerlijk spaghetti gegeten. Ook al was het Indonesische eten erg goed, ook hier waren we wel even aan toe. Savonds een biertje gedaan in de strandtent en toen een lekkere lange nacht gedraaid.
Vannochtend zijn we meteen na het onbijt op zoek gegaan naar een andere hostel. Waar we nu zitten is het een stuk gezelliger, goedkoper en kunnen we ook nog gratis internetten. Vanmiddag heerlijk op het strand gelegen en niks gedaan. Pangadaran blijkt dus best nog mee te vallen! Morgen zullen we onze weg vervolgen naar Yoghyakarta. We hebben de trein geboekt, economy class, want dat scheelde een hoop geld. Hopelijk gaat dit geen problemen opleveren, zoals toen van Jakarta naar Bogor, want we zijn nu wel wat langer onderweg (naar verwachting 6 uren)!

• 06 September 2012 - 13:17

Klasina:

Leeeuk, wer een verhaaltsje van jimme :)
    Mooie trip ha jim dus hoant :) Gelokkig mar. K wol ol ljewe dat et bijzonder is om samen op een mooie locatie de zons opkomst te sjen. (De gids dan mar eefkes ferjitte :P)
    Dus et ieten deare valt jim wol mei? Ist net mega pittig?? Lieket mie oltied sa ta dat die minsken dear hiel pittig iete ;)

Volle plezier nog tegjerre, sju uit nei jim volgende reisverslag ;)
    Dikke tût!

• 06 September 2012 - 17:09

Jacco De Vries:

Prachtig reis verslag! geniet er maar lekker van! leuk om te lezen!

gr Jacco

• 06 September 2012 - 18:17

Nadina:

Leuk om te lezen hoe jullie het daar hebben! Geniet ervan!

• 06 September 2012 - 19:18

Jan En Griet:

Wat een schitterende foto's bij dit verslag! Geniet ervan en mooi dat jullie ons zo mee laten genieten.

• 06 September 2012 - 19:51

Maurice:

Hey,

Leuk om te lezen dat de voorbereiding net zo mooi is als in werkelijkheid!
    Mooie foto's bij jullie reisverslag. Geeft een goed beeld van de ervaringen.

Maurice

• 07 September 2012 - 17:59

Karin:

Leuk om weer even een verslag van jullie te lezen! GENIET!!!

• 07 September 2012 - 17:59

Karin:

Leuk om weer even een verslag van jullie te lezen! GENIET!!!

• 07 September 2012 - 19:20

Jacoline:

Ziet er prachtig uit daar zeg! En leuk om te lezen, geniet ervan!

• 08 September 2012 - 12:40

Dirk En Trienke:

Super tof verhaal en leuke foto's!! Lekker blijven genieten!!

• 08 September 2012 - 12:40

Dirk En Trienke:

Super tof verhaal en leuke foto's!! Lekker blijven genieten!!

• 09 September 2012 - 17:54

Wizzy:

Wauw dat ziet er allemaal super mooi uit en het klinkt ook allemaal fantastisch. Nu ben ik toch wel een beetje jaloers ;) Geniet er lekker van en ik kijk nu alweer uit naar jullie volgende verslag. XX

• 12 September 2012 - 14:13

Fam Lap Ureterp:

hallo wat een mooi verslag van de reis en mooie foto s .
    nog heel veel reisplesier
    vr gr fam R en A Lap.

• 13 September 2012 - 13:34

Marieke:

Daag Sigrid en Cornelis,

Wat leuk om te lezen wat jullie daar allemaal mee maken:)
    Geniet ervan met zn tweetjes!

Liefs, Marieke

• 25 September 2012 - 23:32

Hindrik & Myrna:

Hey Cor & Sig!

Super die verhalen en foto's allemaal!! Genier van de mooie dingen en de tijd samen. Voor dat jullie het weten is het voorbij.

Liefs Hindrik & Myrna